Skip to main content

Constructivism Learning Theory ; Teori Konstruktivisme dalam Pembelajaran

  

by: Yuri Yeuyanan

Constructivist Learning Theory - Educational Technology

   The key concept of constructivist learning practices is students’ own experiences. It emphasizes how students learn through their personal experiences and how learning occurs when they construct new understandings by building upon their prior knowledge (TeAchnology, n.d.). 

Konsep utama dalam praktik pembelajaran konstruktivis adalah pengalaman pribadi murid itu sendiri. Pendekatan ini menekankan bagaimana murid belajar dengan cara  membangun pemahaman baru dengan menambah atau mengembangkan pengetahuan yang telah mereka miliki sebelumnya (TeAchnology, n.d.). 

    One of teaching techniques I have found helpful is scaffolding. For instance, when teaching the life cycle of a butterfly, I first review vocabulary that my students have previously learned—such as "caterpillar" and "butterfly"—so they become familiar with the topic and can even predict what the new lesson will be about. 

Salah satu teknik pengajaran yang menurut saya efektif adalah scaffolding. Misalnya, ketika mengajarkan siklus hidup kupu-kupu, saya terlebih dahulu mecari tahu  kosakata yang telah murid pelajari sebelumnya—seperti "ulat" dan "kupu-kupu"—agar mereka lebih akrab dengan topik tersebut dan bahkan dapat menebak apa yang akan dipelajari selanjutnya. 

Blog Pendidikan dan Pengajaran Seni: TEORI PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME

    By activating students' prior knowledge, I created a foundation for introducing new concepts, such as the butterfly life cycle. This approach aligns with the constructivist concept of assimilation, which involves incorporating new experiences into existing knowledge (TeAchnology, n.d.). By relating prior knowledge to new learning, students can make meaningful connections between old and new information. 

        Dengan mengaktifkan pengetahuan yang telah mereka miliki sebelumnya, saya membangun dasar atau garis awal untuk memperkenalkan konsep baru, seperti siklus hidup kupu-kupu. Pendekatan ini selaras dengan konsep asimilasi dalam konstruktivisme, yaitu mengintegrasikan pengalaman baru ke dalam pengetahuan yang sudah ada (TeAchnology, n.d.). Dengan menghubungkan pengetahuan lama dan baru, murid dapat membuat koneksi yang lebih mudah dimengerti antara keduanya. 

    Constructivism also asserts that learning occurs through interactions with others (McLeod, 2019). Two students may grasp a topic differently even though they are in the same class, as learning is shaped by their unique prior experiences. Their responses to a topic may vary, but by sharing their learning with others, they gain exposure to different perspectives, which enhances their understanding in a meaningful way. 

    Konstruktivisme juga menyatakan bahwa pembelajaran terjadi melalui interaksi sosial dengan orang lain (McLeod, 2019). Dua murid yang berada di kelas yang sama mungkin akan memahami suatu topik dengan cara yang berbeda, karena pemahaman mereka dipengaruhi oleh pengalaman pribadi masing-masing. Respons mereka terhadap suatu topik mungkin bervariasi, tetapi dengan berbagi informasi mereka dengan teman-temannya, mereka dapat melihat hal dari berbagai sudut pandang yang berbeda, sehingga dapat memperkaya pemahaman mereka. 

    Social interaction is one of the key pedagogical practices I apply in the classroom. I often divide my students into groups and have them work together on projects. For instance, when learning about life cycles, they collaborate to arrange paper cutouts of the different stages in the correct sequence. Each student contributes to placing the cutouts in order, ensuring the final arrangement accurately represents the stages of the butterfly's life cycle. 

    Interaksi sosial merupakan salah satu praktik pedagogis utama yang saya terapkan di kelas. Saya sering membagi kelas menjadi kelompok-kelompok kecil dan meminta mereka bekerja sama dalam proyek tertentu. Misalnya, saat mempelajari siklus hidup, mereka bekerja sama untuk menyusun potongan kertas bergambar tahapan siklus hidup dalam urutan yang benar. Setiap murid berkontribusi dalam menyusun potongan-potongan kertas tersebut sehingga nanti hasil akhirnya merepresentasikan urutan yang benar dari tahapan siklus hidup kupu-kupu. 

    During this activity, students are encouraged to share their thoughts and opinions, while my role as teacher is to guide them. As McLeod (2019) states, “Constructivism's central idea is that human learning is constructed, that learners build new knowledge upon the foundation of previous learning” (para. 3). I have applied constructivist pedagogical practices in my classroom, and I have observed that they not only help my students acquire new knowledge in meaningful ways but also teach them how to learn effectively—an invaluable skill that will benefit them in the long run.

    Selama kegiatan ini, murid didorong untuk berbagi pemikiran dan pendapat mereka, sementara peran saya sebagai guru adalah sebagai pembimbing. “Gagasan utama dalam konstruktivisme adalah bahwa pembelajaran manusia bersifat konstruktif, di mana murid membangun pengetahuan baru di atas dasar pembelajaran sebelumnya” (McLeod, 2019, para. 3). Saya telah menerapkan praktik pedagogis konstruktivis di kelas saya, dan menurut saya metode ini tidak hanya membantu murid membangun pengetahuan baru dengan cara yang mudar dimengerti, tetapi juga mengajarkan mereka bagaimana cara belajar secara efektif—skill berharga yang akan bermanfaat bagi mereka di masa depan.

References

TeAchnology. (n.d). Constructivism learning theory.  http://www.teach-nology.com/currenttrends/constructivism/ 

Mcleod, S. (2019, July 17). Constructivism as a Theory for Teaching and Learning. Simply Psychology. https://www.simplypsychology.org/constructivism.html

Edora, M. (2013). Teori Pembelajaran Konstruktivisme. (Image). http://qasehmyraedora.blogspot.com/2013/04/teori-pembelajaran-konstruktivisme.html


Comments

Popular posts from this blog

Gustave Courbet

Gustave Courbet, Self-Portrait, 1844/45   The second half of the nineteenth century was a pivotal moment for Europe, a turbulent period of revolutionary uprisings and significant political tension. This moment also encouraged a new artistic movement to rise against the traditional, conservative, and academic classicism.   La seconda metà del diciannovesimo secolo fu un momento cruciale per l'Europa, un periodo turbolento di rivolte rivoluzionarie e grandi tensioni politiche. Questo momento incoraggiò anche un nuovo movimento artistico a ribellarsi contro il classicismo tradizionale, conservatore e accademico.    The Realist movement emerged around the 1850s and prevailed until the 1870s–1880s, offering a faithful and objective portrayal of everyday life, rejecting the glorified depiction of idealized characters and rigid traditional rules of the Romantic period.  Il movimento Realista emerse intorno agli anni 1850 e prevalse fino agli anni 1870-1880, offrendo un...

大清国女子服饰 | Qing Dynasty: Women's Clothing | Pakaian Wanita Dinasti Qing

清朝(1636年—1912年)是中国历史上由满族建立的大一统王朝,也是中国最后一个封建王朝。 The Qing Dynasty (1636-1912) was the last centralized monarchy in Old China established by the Manchu people and was the last feudal dynasty in China’s history.   Dinasti Qing (1636-1912) adalah kekaisaran yang dibentuk oleh para Manchu, juga merupakan dinasti terakhir di Cina. 清代女装,汉、满族发展情况不一。 汉族妇女在康熙、雍正时期还保留明代款式,时兴小袖衣和长裙;乾隆以后,衣服渐肥渐短,袖口日宽,再加云肩,花样翻新无可底止。 到晚清时都市妇女已去裙着裤,衣上镶花边、滚牙子,一衣之贵大都花在这上面。满族妇女着“旗装”,梳旗髻(俗称两把头),穿“花盆底”旗鞋。 Women’s clothing in the Qing Dynasty, Han, and Manchu development is different. Han women also kept the Ming style during the Kangxi and Yongzheng periods, with small sleeves and long skirts in fashion. After the Qianlong period, the clothes became fatter and shorter, the cuffs became wider, and Yunjian was added, giving rise to many new styles. By the late Qing, women were predominantly wearing pants. Perubahan gaya berpakaian di Dinasti Qing antara wanita Manchu dan Han tidaklah sama. Di era Kangxi dan Yongzheng,...